• Veilig betalen met Bancontact, Paypal of creditcard

Brabantia streeft naar 100% circulair design in 2035

Designmerk kan sterke 2022-cijfers voorleggen en behoudt leiderspositie in Benelux

Met een totale omzet van ruim 162 miljoen euro sluit de Brabantia-holding het jaar 2022 mooi af. Het Nederlandse merk, met een belangrijke productievestiging in ons land, behoudt zo zijn leidende positie in de interieurdesignmarkt. Voor de fabriek in Pelt zoekt Brabantia overigens nog een tiental technische profielen.

België is verantwoordelijk voor 10 tot 15% van de behaalde omzet in 2022. In de fabriek in het Limburgse Pelt werken vandaag ruim 300 medewerkers. Er staan nog altijd vacatures open, die door de krapte op de arbeidsmarkt in de regio maar moeilijk ingevuld raken. Aan ambitie anders geen gebrek, want de Brabantia-holding wil het aantal merken in de toekomst nog verder uitbreiden. In 2017 werd het Nederlandse merk van keukenaccessoires DutchDeluxes overgenomen, in 2021 het Spaanse designlabel Lékué. Lékué en DutchDeluxes realiseerden in 2022 samen een omzet van 13 miljoen euro.

Tijn van Elderen, CEO van Brabantia: “Het was een bijzonder jaar met uitdagende marktomstandigheden waarin we de grondstof-, personeels- en energiekosten fors zagen toenemen. Desondanks zijn we erin geslaagd om een evenwichtig resultaat te realiseren door de prijzen te verhogen en op de kosten te letten. In 2022 introduceerden we de nieuwe on-the-go-collectie Make & Take en brachten we bijna 200 nieuwe producten en kleuren op de markt. Voor dit jaar blijven de wereldwijde economische vooruitzichten uitdagend. Wel blijven we investeren in ons merk en innovatie, om onze sterke positie als interieurdesignmerk de volgende jaren verder te verstevigen.”

HIGHLIGHTS 2022

Duurzaam hoofdkantoor

In juni 2022 opende Brabantia ‘B.Home’ in Valkenswaard. Het nieuwe hoofdkantoor is met de grootste zorg voor circulariteit en duurzaamheid gebouwd. Het skelet van het gebouw is uit hout vervaardigd, het dak is deels een groendak en voorzien van zonnepanelen. Rondom het pand is een park aangelegd. Het interieur van het gebouw ademt een warme en open sfeer, waarin ontmoeting centraal staat. Informele werkplekken, koffiecorners en transparante puien creëren een optimale werkomgeving voor de medewerkers van Brabantia en DutchDeluxes.

Onderweg naar 100% circulair design

In het najaar van 2022 werd StepUp beloond met de Plastic Recycling Award Europe 2022. Deze pedaalemmer is gemaakt van 91% gerecycleerd consumentenplasticafval en is 99% recycleerbaar. In 2021 behaalde de StepUp-pedaalemmer al het Cradle-to-Cradle-certificaat op niveau Zilver. Het Cradle-to-Cradle Instituut beoordeelt producten op kwaliteit van het materiaal, materiaalhergebruik, het gebruik van hernieuwbare energie en CO2-management, waterbeheer en sociale rechtvaardigheid. Ruim 1.000 producten van Brabantia ontvingen eerder al het Cradle-to-Cradle-certificaat op niveau Brons. Het toekennen van deze eerste certificaten op niveau Zilver past bij de doelstelling van Brabantia: 100% circulair design in 2035.

Integratie Spaanse merk Lékué

De Brabantia-holding nam in december 2021 het Spaanse ‘food enjoyment’-merk Lékué over. In 2022 is Brabantia gestart met de integratie van het Spaanse merk. De merknaam Lékué blijft behouden. De overname van Lékué biedt synergievoordelen voor Brabantia op het gebied van sales en logistiek in Zuid-Europa.

Over Brabantia

Brabantia startte in 1919 als Van Elderen & Co in Aalst (Brabant) met de productie van melkbussen, kannen, zeven en trechters. Gedurende de jaren is Brabantia uitgegroeid tot een wereldwijd en koninklijk interieurmerk, bekend om de slimme, stijlvolle en duurzame huishoudelijke producten. De eerste pedaalemmers werden gemaakt in 1952. Een ander hoogtepunt was de introductie van de iconische Patrice-print in 1969, gevolgd door de beroemde kunststof kurkentrekker in 1985. Hedendaagse favorieten zijn de unieke Bo Touch Bin en de Linn-collectie. Producten die als stijlvol onderdeel van het interieur de dagelijkse klussen plezieriger maken.

Noot voor de redactie:

Voor meer informatie en interviewverzoeken
Evelien Olaerts
Mail. [email protected]