• Veilig betalen met iDeal, Paypal, Klarna of creditcard

Brabantia neemt spaans food enjoyment merk Lékué over.

Het moederbedrijf van het internationale interieur designmerk Brabantia kondigt vandaag de overname van het Spaanse merk Lékué aan. Lékué biedt innovatieve food enjoyment en ‘on the go’ producten aan. De Nederlandse multinational wil met deze overname de groei versnellen en haar portfolio verder uitbreiden. Daarnaast biedt de overname van Lékué synergievoordelen voor Brabantia op het gebied van sales en logistiek in Zuid-Europa. Het merk Lékué blijft na de overname gehandhaafd. Hierdoor ontstaat er een bedrijf met drie merken die elkaar versterken en aanvullen. Brabantia heeft de ambitie om in de toekomst nog een aantal overnames doen om zo de groei in de komende jaren te versnellen.

Momenteel worden de producten van Lékué  in 70 landen verkocht met de focus op Zuid-Europa. Met de slagkracht van Brabantia kan Lékué verder groeien en de marktpositie in Noord-Europa uitbouwen. Brabantia kan door de overname van Lékué ook gebruik gaan maken van de logistieke hub in Zuid-Europa en dit biedt het bedrijf de mogelijkheid om nog sneller te groeien in onder andere Frankrijk en Spanje.

Tijn van Elderen, CEO van Brabantia: 'Ik ben ontzettend blij met deze overname. Het is onze tweede overname en we hebben hiermee drie sterke merken in huis die het leven net even wat mooier, plezieriger en duurzamer maken. Deze overname levert tevens een mooie bijdrage aan onze internationale groeidoelstellingen. Lékué biedt fraaie food enjoyment producten aan die complementair zijn aan het huidige Brabantia assortiment. Wij creëren hiermee een internationaal merkenplatform in het midden- tot hogere segment van interieur en huishoudelijke producten. Het is onze ambitie om dit platform in de toekomst nog verder uit te bouwen.”

Rafael Sebastián, CEO van Lékué: "Ik ben blij en trots dat we vanaf vandaag onderdeel zijn van de Brabantia familie. Brabantia is al ruim 100 jaar sterk in het maken van mooie en kwalitatieve huishoudelijke producten. Sinds onze start in 1980 hebben we het assortiment van Lékué fors uitgebreid en ons merk goed gepositioneerd in Zuid-Europa. Mede door de kennis van Brabantia op het gebied van productie en logistiek en hun sterke relaties met dealers en distributeurs in de branche, kunnen we met nog meer slagkracht gaan opereren in de rest van de wereld. Brabantia heeft een flinke innovatieslag gemaakt op het gebied van design en duurzaamheid. En dat hebben wij ook hoog in het vaandel staan. Onze visies sluiten daarmee goed op elkaar aan en de afspraken zijn goed.”

Over de hoogte van het overnamebedrag doen beide partijen geen uitspraken. Beide bedrijven zullen gebruik gaan maken van elkaars kracht. CEO Rafael Sebastián behoudt de dagelijkse leiding over Lékué.

Over Brabantia

Brabantia startte in 1919 als Van Elderen & Co in Aalst met de productie van melkbussen, kannen, zeven en trechters. Gedurende de jaren is Brabantia uitgegroeid tot een wereldwijd interieur designmerk, bekend om haar slimme en stijlvolle huishoudelijke producten. De eerste pedaalemmers werden gemaakt in 1952. Een ander hoogtepunt was de introductie van de iconische Patrice-print in 1969. Hedendaagse favorieten zijn de unieke Bo Touch Bin en de Linn Collectie. Producten die zo mooi en plezierig zijn, dat ze de dagelijkse klusjes veranderen in geliefde rituelen. Brabantia producten worden wereldwijd in ruim 90 landen verkocht. Bij Brabantia werken wereldwijd 1000 medewerkers.

Over Lékué

Lékué  werd in 1980 opgericht in Barcelona. Lékué biedt food enjoyment producten die eenvoudig, gezond en lekker koken makkelijker maken. Lékué wil daarmee mensen motiveren om beter te eten en een gezonde lifestyle te delen. Producten van Lékué zijn er in de categorie magnetron koken, bakken, koken en opbergen, en ‘on-the-go'. Ze worden wereldwijd verkocht in 70 landen.  Bij het kantoor en warehouse van Lékué in Barcelona  en in de fabriek in Suzhou (China) werken  ongeveer 100 medewerkers.

De bedrijven hadden in 2020 samen een omzet van 161 miljoen euro.

Voor vragen of interviewverzoeken:
Brabantia NL
Liselore Stuut