• Veilig betalen met Bancontact, Paypal of creditcard

Resultaten 2023.

De holding van het Nederlandse Brabantia sluit het jaar 2023 af met een totale omzet van 162 miljoen euro*. De omzet bleef hiermee gelijk aan de omzet in 2022. Daarnaast laat het familiebedrijf op het gebied van duurzaamheid in 2023 een aantal verbeteringen zien. Het internationale interieurmerk is hiermee goed op weg naar 100% circulair design in 2035.

Tijn van Elderen, CEO van de holding: “We zijn tevreden met de behaalde resultaten in 2023. Ondanks de moeilijke marktomstandigheden zijn we erin geslaagd om ons aan te passen. We hebben onze omzet weten te behouden en in de - voor ons belangrijke - markten Duitsland en de Verenigde Staten zijn we in het afgelopen jaar gegroeid. Tegelijkertijd hebben we een aantal belangrijke stappen gezet om onze duurzame doelen op weg naar 2035 te realiseren. Dit laat zien dat onze bedrijfsresultaten hand in hand gaan met onze duurzame doelen. Daar zijn we als familiebedrijf enorm trots op."

HIGHLIGHTS 2023

Innovaties & nieuwe collecties
In het afgelopen jaar werd het assortiment fors uitgebreid met ruim 70 nieuwe producten en kleuren. Zo werd de succesvolle Make & Take collectie uitgebreid met een serie thermosproducten voor onderweg en introduceerde Brabantia de New Dawn strijkplanken en hoezen gemaakt met 100% Fairtrade katoen. Daarnaast werd de stijlvolle Bo-familie uitgebreid met de Bo Waste Bin in 4, 7 en 12 liter voor de badkamer. De duurzame StepUp Pedal Bin, gemaakt met 91% gerecycleerd huishoudelijk afval, werd uitgebreid met een 10, 16 en 25 liter. Ook lanceerde Brabantia in 2023 de nieuwe SinkStyle collectie: een high-end collectie van een luxe aanrechtaccessoires. Als kers op de taart werd de recent geïntroduceerde Make & Take Saladekom in 2023 bekroond met een GIO-Award voor goed industrieel ontwerp.

B-Corp
In maart 2023 werd Brabantia B Corp. B Corps, voluit Benefit Corporations, zijn bedrijven die worden erkend voor hun positieve impact op mens en milieu. De certificering is een mooie erkenning voor Brabantia. Het sluit aan bij Brabantia’s doelstelling om in 2035 de overstap te hebben gemaakt naar 100% circulair design.

Weer meer producten Cradle to Cradle niveau zilver gecertificeerd
In 2023 heeft Brabantia hard gewerkt om voor bijna 150 producten een Cradle-to-Cradle Zilvercertificaat te verkrijgen (was brons). Deze producten voldoen daarmee aan nog strenge eisen voor (her)gebruik van materialen, hernieuwbare energie, waterbeheer en sociale rechtvaardigheid. Het Cradle-to-Cradle Certificaat (Cradle-to-Cradle Certified®) is een internationaal certificaat voor grondstoffen en producten die volledig hergebruikt kunnen worden op een manier die hun waarde behoudt of zelfs verhoogt. In totaal zijn er nu ruim 700 Brabantia-producten Cradle-to-Cradle gecertificeerd (waarvan al 200 op Zilver-niveau).

Meer dan 2,8 miljoen bomen met WeForest
Brabantia werkt al bijna 10 jaar samen met WeForest, een internationale non-profit organisatie die zich inzet voor herbebossing om woestijnvorming te voorkomen. Als onderdeel van de jaarlijkse Love Nature-campagne groeien er inmiddels ruim 2,8 miljoen bomen. Brabantia doneert jaarlijks aan WeForest. Het bedrijf verwacht in 2024 de 3 miljoenste boom te doneren aan WeForest.

Better Cotton Initiative
Sinds 2023 steunt Brabantia het Better Cotton Initiative (BCI). Het BCI is een samenwerkingsverband tussen ontwikkelingsorganisaties (zoals Solidaridad), milieuorganisaties (zoals het WWF) en het bedrijfsleven. Better Cotton richt zich op het verduurzamen van de katoenteelt. Door te investeren in het BCI draagt Brabantia bij aan zowel het versterken en stimuleren van katoengemeenschappen als aan het herstellen van het milieu.

Duurzame doelen dichterbij
Brabantia** streeft in 2035 naar 100% veilig materiaal, 100% schoon afvalwater, 100% hernieuwbare energie, 100% gerecycled productieafval, 100% gerecycled biobased materialen en 100% recyclebare producten. In 2023 zijn deze doelen weer iets dichterbij gekomen: 98% veilig materiaal, 100% schoon afvalwater, 67% hernieuwbare energie, 92% gerecycled productieafval, gerecycled 38% biobased materialen en 94% recyclebare producten. Zo heeft Brabantia een veld met 768 zonnepanelen geplaatst bij de productielocatie in Letland.

Verkoop Dutchdeluxes
In juni 2023 heeft de holding het merk Dutchdeluxes verkocht. De holding richt zich momenteel op de kernactiviteiten van de merken Brabantia en het Spaanse Lékué.

Over Brabantia
Brabantia startte in 1919 als Van Elderen & Co in Aalst (Brabant) met de productie van melkbussen, kannen, zeven en trechters. Gedurende de jaren is Brabantia uitgegroeid tot een wereldwijd en koninklijk interieurmerk, bekend om de slimme, stijlvolle en duurzame huishoudelijke producten. De eerste pedaalemmers werden gemaakt in 1952. Een ander hoogtepunt was de introductie van de iconische Patrice-print in 1969, gevolgd door de beroemde kunststof kurkentrekker in 1985. Hedendaagse favorieten zijn de Bo Touch Bin en de Linn Collectie. Producten die als stijlvol onderdeel van het interieur de dagelijkse klussen plezieriger maken.

Over Lékué
Lékué werd in 1980 opgericht in Barcelona. Lékué biedt food enjoyment producten die eenvoudig, gezond en lekker koken makkelijker maken. Lékué wil daarmee mensen motiveren om beter te eten en een gezonde lifestyle te delen. Producten van Lékué zijn er in de categorie magnetron koken, bakken, koken en opbergen, en ‘on-the-go'. Ze worden wereldwijd verkocht in 70 landen.

*Resultaten 2023 zijn inclusief Lékué. De holding nam in 2017 Dutchdeluxes over en in 2021 Lékué. Het merk Dutchdeluxes werd in juni 2023 verkocht aan Uniting Brands.
**Binnenkort zal het volledige Brabantia Impact Report 2023 gepubliceerd worden. In dit rapport worden de duurzame doelen van het merk Lékué niet meegenomen.